Floder

 


Floder.

En flod er et vandløb af en vis størrelse og den er større (længere, bredere og dybere) end en å. Den skal være så dyb og bred, at der kan sejle skibe. Vandet i floden stammer fra nedbør i omgivelserne. Det nedbør, der absorberes i jorden vil sive gennem jordbundens lag og ligesom terrænet hælder mod en bestemt flod, ligeså vil grundvandet gøre det. 

Det nærmeste vi kommer en flod i Danmark er Gudenåen. En å er altså større end en bæk, men normalt ikke helt en flod. Og Gudenåen arbejdes der stadig på at klassificere som flod.


Floder i world-building.

Floder kan være farlige, de kan være hjemsted for sultne monstre og de har det med at gå over deres bredder på de mest ubelejlige tidspunkter. 

De er også adgang til ferskvand og mad. Mennesker har altid bosat sig i nærheden af deres primære ressourcer. 

Ligesom bjergene danner de en barriere, og kan bruges til at afgrænse riger og områder. 

Og ligesom bjergene bør de have navne, der hjælper med at sætte en stemning. Hvad husker læseren, der ikke kender dit rige indgående, mon bedst - River Ivlis eller Gudernes Flod? Hvilket navn vil give din læser flest associationer?

Men husk at der findes ikke to floder der er ens. Selv samme flod kan variere ganske meget undervejs. 


Ressourcer

Kilden til overlevelse: Ferskvand. 

Mad: Fra fisk til kaviar. 

Vand til folk selv og til vanding af afgrøder og husdyr. 


Trusler

Alt!

Fra floden selv til det der lever i den. 

Mange steder er flodens strøm decideret livsfarlig. 

Kraftig vandtilførsel, kan få floden til at gå over sine bredder og oversvømme store områder, samtidig med at strømmen tager til og skyller alt med sig. 

Floder, der starter i bjerge, bringer sten, træstammer, og alt muligt andet med sig - jo yngre flod, jo flere store sten ligger i bunden af den. En ujævn bund, giver en brusende flod - hvor en glat bund giver en rolig flod, der så til gengæld er hjemsted for uhyrer. 

Selvfølgelig er floder også være hjemsted for sultne monstre... altså, det er de jo. I vores verden har vi stimer af piratfisk, krokodiller og store slanger. I en fantasy verden er der nagaer, vandelement ånder, flodslanger, elektriske ål og hvad din fantasi nu kan drømme frem. 


Transport og industri

Mange af vores byer ligger ved en flod. Ikke kun på grund af fiskene, men fordi de kan være en nemmere transportvej og med transport mener jeg af folk, til handelsrejser og udforskning. 

Vikingerne brugte de østeuropæiske floder som adgangen til at handle med folk i Rusland, Ukraine og helt til Konstantinopel og Bagdad, hvor der undervejs blev handlet med pelse, guld, sølv og smykker.

Over mindre afstande bruges floder til træstammer, der skal flyde fra skov til savværk, eller ting (fx. korn), der kan læsses på en pram og trækkes af pramdragere (folk... ikke drager med vinger! ... eller det var måske en ide til en fantasynovelle en dag?)

Det hurtigt løbende vand i en flod er ideelt til vandmøller, der kan bruges til at male korn, valke uld eller hvilken form for produktion, de nu har i din verden. 

Og endelig kan vandet bruges til vanding af afgrøder.


Links

Gudenåen: Det nærmeste vi kommer på en flod i Danmark

Nationalgeographic: understanding rivers

Viking travels

 






Populære opslag fra denne blog

Inspiration: moodboards

Historie og Tidslinjer

Kroer og udskænkningssteder